Friday, November 6, 2015

Kaedah Berkhatan (Sunat) Bayi Lelaki


Aku fikir, khatan tu cuma ada satu cara je, be it for adult, toddler or infant. Rupanya ada banyak kaedah. Bila orang tanya sunat pakai apa, laju je aku jawab, laser lah kot.. Sekali zawji kata pakai clamp. Tercengang aku. Owh...clamp eh? Macam mana pulak tu?? Serius blur. Zawji pun tak tahu..Tanya dia zaman dia dulu macam mana pun, dia kata tak ingat. Hahaha...Tapi bangcik kata zaman dia gunting kulit tu, then jahit...The traditional/conventional way of circumcision...

Tapi kat sini aku bukan nak share kaedah-kaedah yang ada. Just nak share kaedah yang digunakan untuk khatan Fathan. Sebab nya aku tak tahu procedure macam mana, and also the healing process. Memang dark area lah. Huhuhu..

Sebelum prosidur dijalankan, memang nurse ada explain how it will be conducted. Tapi brief explanation je lah. So aku tak boleh nak imagine pun. Then, parents tak boleh masuk dalam ruang prosidur, jadi memang totally zero. Bila dah study, elok juga aku tak masuk. Silap-silap, aku yang meraung dalam tu, dan Fathan tak jadi khatan..hihi..Walaupun tahu sakit nak melahirkan tu lagi berpuluh kali ganda sakitnya, tapi tetap sayu tengok anak menanggung sakit..huhu..

Kaedah yang digunakan untuk khatan Fathan ialah clamp method using Plastibell. Nurse tu kata, doktor akan ukur dulu untuk dapatkan saiz device yang bersesuaian. Then dia akan bius setempat, pasang ring dan ikat dengan tali. Luka akan kering dalam 7 hari. Ring dan tali akan tanggal sendiri once dah kering. Aku anggukkan je masa ni. 


Various sizes of plastibell.


Close up of the plastibell


Nak tahu detail procedure of circumsition using Plastibell, sila baca kat bawah ni.....

The Plastibell is a clear plastic ring with handle and has a deep groove running circumferentially. It provides a “no scalpel” circumcision in that the foreskin is not cut off the penis during the procedure. The adhesions between glans and foreskin are divided with a hemastat (artery forceps). Then the foreskin is cut longitudinally starting at the distal end dorsally to allow it to be retracted so that the glans (the head of penis) is exposed [Elder, 2007a]. The Plastibell comes in 6 sizes. The appropriate one is chosen and applied to the head. The ring is then covered over by the foreskin. A ligature is tied firmly around the foreskin, crushing the skin against the groove in the Plastibell. Then the excess skin protruding beyond the ring is trimmed off. Finally, the handle is broken off at the end of the procedure. The entire procedure takes 5 to 10 minutes, depending on the experience and skill of the operator. The compression against the underlying plastic shield causes the foreskin tissue to necrose (die). The ring falls off in 3 to 7 days leaving a circumferential wound that will heal over the following week. Typically, the glans will appear red or yellow until it has cornified. Thus the Plastibell method eliminates the need to actually cut the remnant foreskin off [Gee & Ansell, 1976; Holman et al., 1995].
(Source: http://www.circinfo.net/the_procedure_itself.html)

Kurang faham?
Cuba refer diagram kat bawah ni pulak..


Bila dah gone through the procedure, akan jadi macam kat bawah ni..Sorrylah aku attach gambar ni. To be frank, lepas tengok diagram ni baru aku faham the process, especially the healing process. Tapi untuk kemaslahatan umum, aku letak medium size je lah ye.


The healing process..Part ni lah yang aku confuse. Pasal procedure tu, nak faham how it was conducted sebab berkait rapat dengan healing. Yang healing part ni, sebab aku yang menjaga saban hari, asyiklah tertanya-tanya kenapa macam tu, betul ke silap, ok ke tak..Punya aku cuak dan risau takut cacat anu si anak...huhu.. Mainly sebab aku tak faham macam mana proses sunat tu. Bila aku jumpa diagram ni baru aku tahu ia adalah normal..


What makes me confuse? Lepas khatan tu, nurse bagi kat aku Fathan yang tengah menangis kuat, dengan satu plastik containing paracytemol syrup dan satu bungkusan kecil. Nurse kata dalam bungkusan tu ada cebisan kulit.

So I thought, that was it, kulit yang telah dikhatankan. 2 hari lepas khatan, the foreskin jadi lebam dan kehitaman (macam diagram in the middle kat atas tu). Then dekat bahagian tali tu nampak terbelah. Aku jadi panik sebab ingatkan cebisan kulit yang nurse bagi tu, the only skin yang dipotong. Then I thought tali tu function dia just untuk hold the skin supaya tak tutup hujung isi tu..And it was tied rather tightly sampai makan kulit...Rupanya, memang fungsi tali tu untuk matikan tisu foreskin, which later on mengering dan tanggal..

Fathan's ring..Tanggal pada hari yang ke-10 sebab bahagian bawah tu lambat sikit kering. Stress jugak aku tunggu se-coet tu je untuk kering dan tanggal sebab geram tengok ring tutergantung-gantung..Mesti Fathan tak selesa...


Dari segi penjagaan, aku rasa sangat mudah. Jaga dan mandikan macam biasa je. Cuma kerap tukar diapers dan pastikan luka sentiasa kering untuk elak jangkitan kuman. 
Nurse pesan kalau ada pendarahan yang banyak atau bernanah, terus pergi hospital..Hari pertama dan kedua aku notice banyak lagi darah pada diapers. Aku suspect tiap kali dia kencing, bercampur darah, that's why nampak banyak. Then macam secalit je, itupun macam darah kering. Alhamdulillah takde nanah. Kalau nampak ada macam putih-putih kekuningan tu, cuba picit sikit. Kalau bertambah banyak dan dalam bentuk cecair, mungkin nanah. Else, ia cuma tisu kulit and not to be worried of.

Uniform Fathan sepanjang healing process. No pants. Diapers only sebab nak kena change diapers frequently..Tapi cover dengan selimut lah...


Tak rasa kesian ke?
Tengok anak menangis sakit, memang rasa kesian. Tapi sekejap je..Dalam 2-3 hari je aku rasa Fathan merengek sakit. Especially time dia buang air kecil. Pedih barangkali. Lepas tu dah ok dah. Tukar diapers pun ok je. 

Kalau sunat waktu dah besar, I bet, as a mom, aku akan tetap rasa kesian. Aku baca, masa bayi ni, saraf deria belum fully formed, jadi bila suntik bius, kurang sikit sakitnya. Bila dah besar, saraf deria dah fully formed, masa suntik bius tu yang sakit. Huhuhu..Dan penjagaan pun sedikit renyah sebab nak jaga tak bagi melasak dan pantang makan supaya tak bentan..huhu...Masa bayi ni, dia belum melasak lagi dan hanya minum susu ibu. Jadi lebih mudah nak jaga.

Tunggulah turn abang-abang berkhatan nanti. Dah rasa cuak nak menjaga anak-anak aktif berkhatan. Allahu...Semoga Allah permudahkan semua urusan.. 

14 comments:

  1. sunat anak guna plastikbell kat mana yek? info please

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hospital Al-Islam, Kg. Baru

      Delete
    2. polklinik amalmedikJune 1, 2017 at 9:16 PM

      di klinik kami di taman melawati pun menggunakan method ni untuk sunat bayi

      Delete
  2. Ni pengalaman saya jaga anak lepas berkhatan / bersunat. Boleh klik link di bawah.

    Jaga anak berkhatan / bersunat

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Boleh refer klinik we-care desa melawati. 0341615367 atau boleh whatsapps 0196230309 dr shafiz

      Delete
  4. Masa sunat sis mandikan anak mcm mana? Bole mandi besen ke? Takut plak nk bagi luka tu kena air. Pakai plastibell jgk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. awal2 tu sy lap2 je dgn kain basah. lepas tu nmpak ok sikit, saya mandikan curah/lalu kan air.. tak berendam la. insyaAllah baik2 je..

      Delete
  5. Salam, macam mana sis sedawakan baby selepas khatan tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. masih boleh sendawakan spt biasa. yg biasa sy buat, pegang baby dalam posisi mengiring sikit x tepuk2 seperti biasa sampai sendawa. atau sblh tgn ampu pada bhg bahu baby dengan posisi baby mengadap ke bawah, dan sblh tgn lagi tepuk blkg baby perlahan2 sampai burp. hope that helps.

      Delete
  6. Dekat ring Tu awak lap dap dap ke sampai kering? Saya risau dia pedih 😅 sebab anak saya baru buat harini plastibell

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lewat reply. baru baca komen. ya, sy dap dap je. dan sapu ubat yang doktor bagi. pampers pun tak pakai ketat. bagi ada ruang..

      Delete
  7. Ank Sy baru Khatan guna teknik ni smlm..tgh confuse brp banyk Kali nak guna ubat tahan sakit /ubat dmm tu sbb doc bagi yang Jeni's cocok di punggung.

    ReplyDelete
  8. Salam puan, nakk tanye if sunat baby 2 bulan doc bg ubat para jugak ke? Sye bru set appointment utk selasa depan 😊

    ReplyDelete



Copyright to ily's
Designed by UMIESUEstudio 2015